Tidsbestilling i Borgerservice

Du er ved at afspille en video på You Tube. Det vil placere en cookie på din PC/tablet/telefon.


Udfordringen

Der var behov for at gøre borgere opmærksomme på, at der er tidsbestilling i Borgerservice. Så når vi som borgere skal have nyt pas, internationalt kørekort eller skrive under på et indskudslån, eller noget helt fjerde, så skal vi bestille tid.

Det skal gerne gøres lige så naturligt for borgere, at det kræver tidsbestilling at komme til i Borgerservice - på samme måde, som vi bestiller tid hos lægen eller tandlægen, når vi kommer der.

I stedet for at det er et besværligt adgangskort til Borgerservice, er der behov for at formidle, at det er til gavn for borgeren selv. Vi sparer simpelthen tid, hvis Borgerservice ved, at vi kommer.

Borgeren selv opnår en række fordele ved tidsbestilling på forhånd. Det reducerer ventetid og en mårettet kommunikation giver bedre service. Borgeren får relevante oplysninger om selve ”emnet”, når de bestiller tid online – f.eks. husk pas, kørekort eller dåbsattest mm. Dette modvirker, at borgeren går forgæves pga. manglende dokumentation og derfor skal genbookes.

Tidsbestillingen giver en række fordele i arbejdstilrettelæggelsen for medarbejdernes i Borgerservice. For Rådhuset som helhed og for arbejdsmiljøet i det åbne kontorlandskab betyder den kortere  ventetid for borgere i Borgerserviceområdet reduceret støj og uro i hele huset.

Løsningen

I samarbejde med en række andre kommuner, blev der udviklet en tegnefilm, som i høj grad skal forstyrre tilskueren og få dem til at hæfte sig ved, at de har gavn af at bestille tid i Borgerservice. Filmen spiller på overraskelsesmomentet og humor.

Resultatet

Filmen blev vist på Viborg Kommunes sociale medier og desuden kørte der en kampagne i biograferne i Karup, Bjerringbro og Viborg i tre uger, ligesom filmen blev vist på infoskærme i busser og tog. Borgerservice havde dermed gjort en stor indsats for at få filmen promoveret.

I biografen blev filmen set af 99.257 borgere.

Se mere om formidlingen af tidsbestilling i Borgerservice på Viborg Kommunes hjemmeside.

Sidst opdateret: 04.01.2020